Műanyag hó - mondják a helyi környezetvédők a Srí Lanka-i főváros, Colombo közelében fekvő tengerpartokat beborító műanyag-granulátumra. A szennyezés a május közepén kigyulladt, és szerdán süllyedni kezdő X-Press Pearl teherhajó fedélzetéről érkezik más, súlyosan mérgező anyagokkal együtt, és olajszivárgás is fenyeget. A szigetország eddigi legsúlyosabb környezeti katasztrófája nem csak a tenger élővilágát, de sok család megélhetését is veszélybe sodorja.
Jelentős olajszennyezésre számítanak a Srí Lanka-i hatóságok. a Negombo közelében kigyulladt, különböző mérgező és veszélyes vegyi anyagokat és szállító X-Press Pearl teherhajó katasztrófája után, amely már így is az Indiai-oceánon fekvő szigetország történelmének legsúlyosabb környezetszennyezése.
Attól tartanak, hogy a hajó üzemanyag-tartályaiban tárolt 350 tonnányi olaj kifolyhat, és beszennyezheti a Negombo és Dikowita közötti, turisták körében is népszerű, érintetlen, homokos tengerpartot.
A szingapúri bejegyzésű, mindössze 4 hónapos teherhajó közel 1500 különböző, többek között a környezetre különösen veszélyes vegyi anyagot tartalmazó konténert szállított, például kozmetikai szereket, műanyag granulátumot és 25 tonnányi salétromsavat.

A tűzzel, amit egy a fedélzeten bekövetkezett robbanás okozott, majdnem két hétig küzdöttek a tűzoltók, amikor szerdán süllyedni kezdett a hajó. Előzőleg megpróbálták mélyebb vizekre vontatni, de felhagytak a kísérlettel, amikor a megfeneklett.
A hajót üzemeltető X-Press Feeder szállítmányozó vállalat csütörtökön közleményt adott ki, amelyben azzal igyekezett megnyugtatni, a katasztrófa miatt aggódókat, hogy egyelőre nincs jele, hogy a 350 tonnányi üzemanyag bárhol is szivárogna, és a veszélyes, mérgező anyagok nagy része is elégett a tűzben.
“A mentés munkálatokban résztvevők a helyszínen maradnak, hogy kezeljék az esetleges további hulladékokat, ebben támogatja őket a Srí Lanka-i haditengerészet, illetve az indiai parti őrség, amely rendelkezik egy esetleges olajszivárgás elhárítására alkalmas eszközökkel” - idézte a céget a Reuters.
Hullámokban jön a műanyag
Eközben azonban a közeli partokon már látványos jelei vannak a környezeti katasztrófának. A fényképes beszámolókban és televíziós híradásokban látható, amint nagy hullámokban mossa az óceán a partokra hulladékot, a parti homokot és sziklákat pedig szinte hólepelként borítja az apró részecskékből álló, szatyrok alapanyagul szolgáló műanyag-granulátum.

A szennyezés miatt a kormány már meg is tiltotta a halászatot az érintett 80 kilométeres partszakaszon, a környezetvédelmi szakemberek pedig jelezték, félő, hogy a pellet, illetve a többi szennyezőanyag súlyos károkat okoz a térség vízi élővilágában és madaraiban. Az apró műanyagdarabokat könnyen ételnek nézhetik az állatok, és megfulladhatnak tőlük, de a részecskék azért is veszélyesek, mert szennyező anyagokat kötnek meg a felületükön, amiket ide-oda sodródva máshova is eljuttatnak.

Beboríthatja az élőlényeket. A tengeri madarak nagyon érzékenyek erre, a vízi élőlényeknek pedig eltömítheti a kopoltyúit - idézte a CNN a Srí Lanka-i környezetvédelmi szervezet, az Oceanswell igazgatóját, Asha de Vost. A pelletnek azonban lehet még egy súlyos hatása: beborítva a tengeri teknősök fészkelőhelyéül szolgáló parti homokot, megváltoztatja annak hőmérsékletét, ami hatással van arra, milyen neműek lesznek a kikelő kisteknősök.
Környezetvédelmi szempontból ez Srí Lanka eddigi legsúlyosabb ember okozta katasztrófája
- idézték a Nyugat-Ausztráliai Egyetem óceánográfus professzorát, Charitha Pattiaratchit. Az egyetem modellszámításai szerint a vízbe került műanyag pellet akár az indonéziai, az indiai és a szomáliai partokig is elsodródhat.
A szennyezésnek súlyos gazdasági hatásai is lesznek várhatóan a halászati tilalom és a várható halpusztulás miatt családok tömegei maradhatnak bevétel nélkül. Sőt már most is érzik a hatását: az emberek a szennyezés miatt félnek halat venni - mondta a CNN-nek az egyik helyi halászközösség vezetője.
A Srí Lanka-i kormány közölte, hogy kártérítést fognak követelni a hajót üzemeltető társasgától, amint összeszámolják a szennyezés okozta károk költségeit. Az ügyben a szingapúri hatóságok is vizsgálatot indítottak.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.

Környezeti katasztrófától tartanak, miután süllyedni kezdett egy veszélyes vegyi anyagokat szállító hajó Srí Lankán
Egyre furcsább az egész történet, ami az Európai Parlamentben megesett Magyar Péterrel: eddig még csak példa sem volt ilyesmire
Az ügy miatt EP-vizsgálat várható, az sem kizárt, hogy valaki belenyúlt az Európai Parlament informatikai rendszerébe.