Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt meghatározó témát, amelyek várhatóan alakítani fogják az üzleti világot – így aztán végül a mindennapokat is.
A többügynökös rendszerek térnyerése
Az MI-ügynökök jelenleg fejlődésük korai szakaszában vannak. Az SAP előrejelzése szerint 2025-ben ezek az ügynökök sokat fejlődnek, és autonómabbá válnak: képesek lesznek önállón tervezni, értékelni a helyzeteket, eszközöket használni, döntéseket hozni, így következetesen egyre hitelesebben reflektálni a folyamatokra a nekik kiadott célok elérése érdekében. Képesek lesznek együttműködni emberekkel és más MI-rendszerekkel: a mesterséges intelligencia nemcsak egyetlen feladatot lát majd el, hanem több ügynökből álló rendszerek alakulnak ki, amelyek összetett problémákat oldanak meg csapatként. Ezek a rendszerek proaktívan reagálnak majd üzleti eseményekre, mint például beérkező ügyfélmegkeresésekre vagy ellátási lánc zavarokra, automatikusan előkészítve a döntéshozatali folyamatokat az emberi felhasználók számára.
A kontextus és az adatok minősége az új prioritás
A nagy nyelvi modellek (LLM-ek) egyre inkább elérhetővé válnak az általános generatív MI-feladatokhoz. Azonban az SAP hangsúlyozza, hogy az MI-modellek hatékonysága nem az adatmennyiségen, hanem a pontos és releváns adaton múlik. Emellett olyan modellek terjednek el, amelyek többféle bemenetet – szöveg, kép, hang – lesznek képesek egyszerre kezelni és értelmezni. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy modelljeiket finomhangolják és adaptálják egyedi, tartalomban gazdag adatforrásaikhoz, ezáltal növelve a generatív MI teljesítményét és csökkentve a téves következtetések lehetőségét.
Az MI bevezetése az üzleti életbe
Az MI már nem csupán kísérleti technológia lesz, hanem kulcsfontosságú szerepet kap a mindennapi üzleti folyamatokban, például az ügyfélkezelésben, az ellátási lánc menedzsmentben és az adatelemzésben. Kiemelten megnő az adatintegráció jelentősége: az SAP kiemeli, hogy a vállalatoknak biztosítaniuk kell adataik megbízhatóságát és relevanciáját, mivel az MI-modellek teljesítménye nagymértékben függ az általuk feldolgozott adatok minőségétől. A cégeknek modern adatkezelési rendszereket kell bevezetniük, hogy kiaknázhassák az MI lehetőségeit. A hagyományos szoftverek, a statikus szoftverfunkciók fejlesztése helyett az eredményalapú szolgáltatások kerülhetnek előtérbe, amelyek a folyamatok céljainak elérésére összpontosítanak. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nem csupán szoftvertermékeket kínálnak majd, hanem olyan szolgáltatásokat, amelyek konkrét üzleti eredményeket biztosítanak ügyfeleik számára.
Felhasználói élmény: az MI mint új felhasználói felület
A mesterséges intelligencia már nemcsak a háttérben dolgozik, hanem egyre inkább közvetlenül befolyásolja, hogyan lépünk kapcsolatba a technológiával.
Az MI előtt álló következő mérföldkő az emberek, adatok és folyamatok zökkenőmentes egyesítése az üzleti eredmények fokozása érdekében. 2025-ben várhatóan növekszik a mesterséges intelligencia alkalmazása a munkatársak körében, mivel az emberek felismerik az MI-vel való együttműködés előnyeit. A technológia lehetővé teszi, hogy természetes nyelven kommunikáljunk a rendszerekkel, megkönnyítve a munkát. Nem helyettesíti tehát, hanem kiegészíti az emberi munkát. Az SAP szerint az emberek stratégiai és kreatív gondolkodása az MI analitikai képességeivel kombinálva új lehetőségeket nyit meg az innováció és a termelékenység terén.
2025-re az alkalmazások és a szoftverek határai elmosódnak, az MI átfogó megoldásokként működik, integrálva az adatokat, folyamatokat és felhasználókat. Az MI társalkalmazások új felhasználói felületté válnak a rendszerekkel való interakcióban, így a szoftverek hozzáférhetőbbé és könnyebben használhatóvá válnak az emberek számára.
Szabályozás: az innováció és az etika egyensúlya
Az MI fejlődése új kihívásokat jelent a szabályozás számára. Az MI-hez kapcsolódó szabályozási keretek egyre összetettebbé válnak, és 2025-re világszerte különböző irányelvek és jogszabályok születhetnek. A cégeknek biztosítaniuk kell, hogy MI-rendszereik biztonságosan, etikusan és felelősségteljesen működjenek, és hogy innovációikat az etikai normák és a jogi előírások betartása mellett valósítsák meg, ezzel hozzájárulva a mesterséges intelligencia biztonságos fejlődéséhez. Az SAP hosszú távú víziója szerint a szabályozási viták a technikai részletek helyett az emberi értékek és az MI közös jövőjére helyezik majd a hangsúlyt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.