Automata szivattyús rendszerrel és izolációs fallal igyekeznek megakadályozni, hogy a gázolajszennyezés továbbterjedjen a talajban. A kármentesítés végső költsége milliárdos nagyságrendű is lehet.
Több száz millió forintot költött eddig a gárdonyi gázolajszennyezés felszámolására a Mol – olvasható a társaság közleményében, amelyben arról is tájékoztatnak, hogy benyújtották az üzemanyag-szivárgással kapcsolatos tényfeltárási záródokumentációt az illetékes hatóságoknak.
A Pécs és Százhalombatta közötti olajvezeték tavaly októberben hibásodott meg Gárdony határában, akkor először arról adott hírt a Mol, hogy 10 köbméter olaj szivárgott el. Az Átlátszó azonban kiderítette, hogy ennél valójában jóval nagyobb mennyiségről, 487 köbméterről van szó, amit elismert a vállalat is, és február végéig ígért végleges műszaki beavatkozási tervet a szennyezettség teljes körű kezelésére. Ezt adták le most.
A Mol logisztikai vezetője a napokban már elárulta, hogy egy L alakú folyadékzáró falat kell majd építeni a föld alatt annak érdekében, hogy megállítsák a szennyező anyag további terjedését. A mostani közleményből ugyanakkor az is kiderül, hogy a Mol automatizált rendszert épített ki az üzemanyag eltávolítására, és a károk elhárítása a jövőben a milliárdos nagyságrendet is meghaladhatja.

A társaság szerint az érintett területről mindeddig
- 1614 tonna szennyezett földet szállítottak el,
- számos vizsgálatot végeztek, hogy feltérképezzék és nyomon kövessék a talaj állapotát és a szennyeződés kiterjedését, ennek érdekében például
- kutatófúrásokat mélyítettek,
- 22 olyan kút üzemel, amiken keresztül az üzemanyagot szivattyúzzák,
- kezdetben naponta 500-600, az automatizált, telepített szivattyúkkal működő rendszer üzembe állítását követően napi 1100-1300 liter üzemanyagot tudnak eltávolítanak a talajból,
- továbbá elvégeztek egy speciális talajmechanikai szondázást is, annak érdekében, hogy „nagyon alaposan meg tudjuk határozni a terület földtani tulajdonságait”.
A Mol szerint a szennyezés lokalizált: egy 50 méteres sugarú körön belül folyt el az üzemanyag, és a fentebb említett izolációs fallal és az automatikus üzemanyag-kitermelő kutak segítségével biztosítható, hogy a szennyezés ne terjedjen tovább.
Borítóképünk illusztráció, rajta a Mol Százhalombattai olajfinomítója.