Az Európai Bizottság javaslatcsomaggal állt elő, minden eddiginél hatékonyabb védelmet ígér. A magyarországi fogyasztóvédőknek ez sem elég: több tájékoztatást követelnek, és azt, hogy a bevezetni kívánt intézkedések a facebookos, a twitteres és más közösségi vásárlásokra is terjedjenek ki.
40 munkanap után sem érkezik meg a Facebookon rendelt ruha, hiába az előrefizetés és a panaszra még csak egy reagálás sem jön? Töretlen a közösségi oldalak népszerűsége, sokan a Facebookot már nem csak kapcsolattartásra, hanem vásárlásra is használják. Csakhogy könnyen pórul járhat az, aki nem figyel.
Előfordul, hogy az oldalak megnevezéseként sokszor csak egy kitalált fantázianév szerepel, tele jogszabály- és a fogyasztók érdekeit sértő általános szerződési feltételekkel. Arra is akad példa, hogy az eladó megváltoztatja a nevét a profilján azért, hogy ne lehessen vele kapcsolatba lépni. Ezért az Európai Bizottság kidolgozott egy új javaslatcsomagot („New Deal for Consumers”), amelyben az eddiginél hatékonyabb fogyasztóvédelmet ígér Európa-szerte, például így:
- az online piacokon jobb, részletesebb tájékoztatást kapnak a fogyasztók, hogy magánszemélytől vagy kereskedőktől vásárolnak-e, és megilletik-e őket a szigorúbb fogyasztóvédelmi jogok vagy sem,
- megfelelőbb védelem jár majd a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben: például pontosítják az uniós jogot annak egyértelműsítése érdekében, hogy tilos az élelmiszereket a fogyasztókat megtévesztő módon, kétféle minőségben forgalmazni,
- a fogyasztóknak minden tagállamban joguk lesz egyéni jogorvoslattal élni (pl. pénzügyi kártérítést és a szerződés megszüntetését kérni), ha tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok – például agresszív vagy megtévesztő marketing – áldozataivá váltak,
- erőteljesebb szankciókra hatalmazzák fel a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságait,
- internetes kereséskor a fogyasztók egyértelmű információt kapnak arról, ha a kereskedő által fizetett keresési találatról van-e szó,
- a fogyasztók a felhőalapú tárolási szolgáltatások, a közösségi média vagy az e-mail-fiókok igénybe vétele során is tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől (hiszen ilyenkor tulajdonképpen a személyes adataikkal „fizetnek” a szolgáltatásért).