Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.
Szerbiának legalább tízezer hivatásos sofőrre lenne szüksége, ugyanis a szerb sofőrök inkább külföldön keresnek munkát, míg külföldi dolgozókat nehéz találni – közölte a szerbiai közlekedésbiztonsági ügynökség az MTI szerint.
A hivatalos adatok szerint Szerbiában 175 ezer hivatásos teherautó- és buszsofőr van, a becslések szerint viszont a zavartalan munkavégzéshez legalább még tízezerre lenne szükség. A hiány csökkentése érdekében már csökkentették az ilyen típusú jogosítványhoz szükséges korhatárt – 18 évesen már lehet teherautót, 21 évesen pedig autóbuszt vezetni –, és külföldről is igyekeznek sofőröket toborozni.
A közlekedésbiztonsági ügynökség szerint gondot jelent már most is, ám a jövőben még nagyobb kihívások elé állítja majd a munkáltatókat, hogy
a hivatásos sofőrök átlagéletkora Szerbiában 55 év.
Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy tartani lehessen a léptéket az igényekkel, évente ötezer új sofőrt kellene képezni, ennyien pedig nem jelentkeznek sofőrnek, vagy a képzés után külföldre távoznak, ahol jobb fizetés és jobb munkakörülmények várják őket – hangsúlyozta a szerbiai közszolgálati televízióban (RTS) Slobodan Karlicic, a szerbiai közlekedési ügynökség munkatársa.
A kimutatások szerint a külföldi sofőrök leginkább Ázsiából, főként Sri Lankáról érkeznek Szerbiába.
Magyarországon is hasonlóan súlyos sofőrhiány van évek óta, amit csak kis mértékben enyhített az, hogy tavaly rossz évet zárt a szállítmányozás-logisztikai szektor, ami valamelyest enyhítette a keresleti nyomást. A privátszektoron kívül a Volánbusznál és a BKV-nál is egyre súlyosabb a helyzet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
