Túl sok befektetést igényel és könnyen kijátszható az átlagsebességet ellenőrző rendszer, a használatarányos e-matrica sincs tervben.
Túl sok fejlesztés kellene hozzá, és jó ideig még ki is lehetne játszani egy átlagsebességet figyelő útdíjrendszert az autópályákon – mondta a Napi.hu-nak adott interjújában Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. A pályadíjakat kezelő cég vezetője szerint eleinte csak pár kilométeres tesztszakaszokon működhetne a dolog, amit kis odafigyeléssel ugyanúgy át lehetne verni, mint az egy helyben álló szupertraffipaxokat, hosszabb távon pedig egy rövid pihenővel is le lehetne csökkenteni az átlagsebességet a határérték alá, így – bár kormányzati döntésről van szó – aligha van jövője az efféle díjszabásnak.
Az sincs tervben, hogy a használatarányos e-matricát vezetnének be: a vezérigazgató szerint a magyar rendszer jól működik, és ugyan a műholdalapú díjazás jó lehetőség, egyelőre csak úgy lehetne kivitelezni, hogy minden hiba – beleértve a kieső térerőt például – a felhasználót terhelné, így neki kéne büntetést fizetnie miatta.
Bartal szerint a matricák típusainak szabályozása az ITM hatásköre, de a jelenlegi opciók megfelelnek az uniós Eurovignette irányelvnek. Az idei évre 8 millió e-matricát adtak el, ami ugyan egymillióval kevesebb a 2019-es adatoknál, de az áremelések révén nagyjából ugyanannyira jöttek ki, mint a pandémia előtt. Hozzátette, idén már kevésbé érezhető a külföldiek kiesése, viszont a román tranzitforgalom nagyon jelentős, amiből anyagi hasznot lehetne húzni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
