30-40 milliárd forinttal ugrott meg a metróprojekt összköltsége, hogy ezt kifizethesse, a fővárosnak újabb súlyos adósságokat kell magára vennie, hiába konszolidálták korábban. Hacsak a kormány nem segít.
Legalább 30-40 milliárddal megnőtt a 3-as metró felújításának összköltsége, amelyhez a kormány korábban 137,5 milliárd forintos keretet határozott meg – értesült a Magyar Nemzet fővárosi szakmai forrásoktól.
A lap keddi számában azt írta, már korábban is szó volt drágulásról: az állomásokat érintő munkák hármas szakaszolásához a vártnál 23 százalékkal drágább ajánlat érkezett. Most a vágányépítési pályázatra érkezett, jelentősen túlárazott ajánlatok miatt szállhatott el az újabb közbeszerzés.
A fővárosi önkormányzat harapófogóba került, mert ha a kormány nem segíti ki Budapestet, vagy le kell mondaniuk a ciklus legfontosabb beruházásáról, vagy az Európai Beruházási Bankkal (EIB) kötött hitelkeret közlekedésre használható, 350 millió eurós részéből kell leharapniuk. Utóbbi azt jelentené, hogy Budapest a korábbi konszolidáció után újra jelentősen eladósodna, 100 milliárd fölé kúszna a főváros tartozásainak összege. A főváros korábban 60 milliárd forint hitelt vett fel a metrókocsik felújítására, majd 18 milliárdos kölcsönért folyamodott az EIB-hez az e-jegy-rendszer bevezetéséhez.
A 100 milliárd forintot meghaladó tartozás a város számára azzal járna, hogy ebben a ciklusban lényeges beruházás már biztosan nem készül el. Az újpalotai villamos kiépítését például az akkor még csak 125 milliárdosra saccolt metróberuházás miatt halasztották.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
