Meglehetős csendben fogadták kedden a fuvarozók a gázolaj jövedékiadó-emelését. Szerdán kiderült ennek oka is: a kormány ezzel párhuamosan ugyanennyivel megemelte a fuvarozóknak járó úgynevezett kereskedelmi gázolajkedvezményt. Ez pedig azt jelentheti, hogy ezen a szálon nem fog bejönni az elvárt hárommilliárdos bevétel.
Matolcsy György kedden közölte, a gázolaj jövedéki adója 97-ről 110 forintra emelkedik. Emiatt leginkább a közúti árufuvarozóknak kellett volna kétségbe esniük, de a bejelentés után hiába kerestük képviselőiket - arra intettek, hogy először várjuk meg, mi változik pontosan. A kormány végül úgy döntött, nem teszi ki magát a fuvarozók haragjának, és nem kockáztatja meg, hogy a szállítócégek a határokon kívül oldják meg a tankolásukat. Ehelyett inkább a kormány megemelte az ún. kereskedelmi gázolaj adókedvezményét. Ezt a kedvezményt egy uniós irányelv alapján idén január elseje óta vehették igénybe a közúti áru- és személyfuvarozók, az összege 6,50 Ft volt literenként. Ezt emelte meg most ellentételezésként a kormány 19,50 forintra. A Nemzetgazdasági Minisztérium ezen kívül azt is közölte, hogy a mezőgazdasági termelők a jelenlegi helyzettől eltérően az általuk felhasznált gázolaj jövedéki adójának nem 80, hanem 82 százalékát igényelhetik vissza. A vasút és a hajózás teljes adómentességét pedig fenntartották.
Ebből három dolog következik: 1. Bár a kormány "nem él a megszorítás eszközével", ennek az emelésnek a dízelautót, valamint a 7,5 tonnánál könnyebb kisteherautót használó lakosság, illetve kisvállalkozói kör lesz a kárvallottja 2. Személyautóra számolva 4,5-5 millió tankolás kellene ennek a bevételi tervnek a realizálásához (átlagosan negyven literes tankkal számolva, beleértve a plusz áfabevételt), ami nem tűnik megalapozottnak. 3. A 100 milliárd forintos hiány betapasztása más okokból is kérdésessé vált. Valahogyan ez a kérdés megoldódik majd – de nem transzparens módon.
A gázolajár és adótartalma
Magyarországon eddig is több forinttal magasabb volt az üzemanyag jövedéki adója az uniós kötelező minimumnál. Erre tett rá a kormány még egy (13 forintos) lapáttal. "Az üzemanyagok árának adótartalma az unióban jelenleg a 11. helyre sorol bennünket, ha az eurót 272,5 forintos átváltási árfolyamon vesszük figyelembe – mondta el a hvg.hu kérdésére Barta Judit, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. – De ha az euróárfolyam 265 forint környékére csökken, akkor már elmozdulunk a magasabb adótartalom felé. Ha a 13 forintos adóemeléssel, de az eredeti árfolyammal számolunk, akkor 6 helyet rontva a 17. helyre csúszunk az uniós mezőnyben."
A gázolaj árszerkezete a várható emelés után | |||||||||||||||||||||
|
A gázolaj árának emelése érthető módon mindig a fuvarozócégeket érinti a legkeményebben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára már az év elején arról beszélt, hogy a jövedéki adó ügyében elérték, amit lehetett, hiszen a literenként 6,5 forintot visszakapnak, s ez a kedvezmény már nem bővíthető az uniós előírások miatt. Az NGM-bejelentés szerint most azonban lesz lehetőség további kedvezmény odaítélésére.
A fuvarozók mellesleg igyekeznek magukat védeni az áremelés hatásaitól, s a nagyobb volumenű szállítási szerződések, keretmegállapodások többnyire tartalmaznak egy úgynevezett üzemanyag-záradékot, amely előre kiköti, hogy az üzemanyag árnövekedése milyen mértékben megy át a fuvardíj növekedésébe. Az egyedi fuvarok piacán árverseny van ugyan, de ha tartósan növekednek a költségek, előbb-utóbb a piaci átlagár is megemelkedik.
A pékek lázadása is elmarad
Az üzemanyagárak emelkedése után szinte menetrendszerűen megjelenik a pékek tiltakozása. Amikor 2010-ben 40-50 forinttal drágult az üzemanyag, a kenyér és a pékáruk ára 12-18 százalékkal emelkedett. Azaz, ha ezt a trendet állandónak fogadjuk el, a 13 forintos jövedékiadó-emelés 3-4 százalékkal emelhette volna a sütőipari árakat. Ha a 250 forintos kilónkénti kenyérárral számolunk, ez durván 10 forintos drágulásnak felel meg. A kormány ezt a problémát, mielőtt valóban előidézte volna, már kezelte is.
Mivel az adókedvezmény-emelés miatt a fuvarozók egy részét megkíméli a kormány, a gázolaj jövedéki adójának növekedése várhatóan az árakra sem lesz jelentős hatással a termelő-szállító-kereskedő láncon keresztül. (A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint jelenleg a gázolajforgalom fele jut kedvezményhez.) A nagy járművekkel fuvarozókat ugyan a lépés nem űzi külföldre tankolni, de Barta Judit szerint a lakosság üzemanyag-turizmusa ettől még beindulhat. És ugyanez megtörténhet a 20 ezer 3,5 és 7,5 tonna közötti teherbírású teherautónak legalább egy részével is.
A Forensis Autóklub nyári felmérése szerint a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg az üzemanyagár emelkedésének hatására, mint egy évvel korábban. A válaszadók több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint tavaly, 10 százalékuk pedig nem tankol rendszeresen. A tapasztalatok szerint egyre több autós tankol egyszerre csak keveset. Az üzemanyagfogyasztás rendkívül árérzékeny – s ezt a gázolaj jövedéki adójának emelése még tovább fokozhatja.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
