2009. szeptember. 02. 14:17
MTI
Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 02. 14:22
Gazdaság
A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa
A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a gazdasági válság, az utazási kedv hanyatlása miatt rajta kívül még sok légitársaság küzd a túlélésért. Ágazati elemzők úgy látják, hogy a közeljövőben jelentősen át fog rendeződni a légi piac, és lesznek még a SkyEurope-hoz hasonló esetek.
Ezt támasztják alá a nemzetközi légiforgalmi szövetség, az IATA adatai: a szövetséghez tartozó vállalatok 6 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el az első félévben. Igaz, a tendencia javuló, mert az első negyedben még 4 milliárd, a második negyedben csak 2 milliárd dollár volt a veszteség. Mégis az IATA elemzői úgy vélik, hogy messze még a fellendülés: évekbe telhet, amíg az ágazat visszatérhet a 2008. évi teljesítményéhez. Még mindig nagyon sok a fölösleges kapacitás, és a teherfuvarozásban is nagyobb a kínálat, mint a kereslet.
A nagy, megállapodott légitársaságok egyelőre tartják magukat az elmúlt években felhalmozott tetemes nyereségeiknek köszönhetően, de ezek pénze is fogyatkozóban van. A British Airways például rekord veszteséget szenvedett el üzleti évének első negyedévében: a légitársaság több mint 20 évvel ezelőtti privatizációja óta először fordult elő, hogy egy hagyományosan jó negyedben - április-június között - veszteség halmozódott fel. Adózott eredménye meredek, 88 százalékos csökkenéséről számolt be a Lufthansa német légitársaság is ugyanebben az időszakban.
Likviditási gondokkal küszködnek a kelet-európai térség vezető légi cégei is: éves összehasonlításban a tízszeresére, 1,8 milliárd koronára emelkedett az idei első félévben a privatizáció előtt álló cseh állami légitársaság vesztesége az utasszám és a jegyárak csökkenése miatt. A cégnél szigorú takarékoskodás zajlik, a 4600 munkatárs közül 680-nak felmondanak, csökkentik a fizetéseket, kevesebb célállomásra repülnek, és kevesebb gépet közlekedtetnek.
A szintén privatizációra váró lengyel LOT 733 millió zloty adózott veszteséggel zárta a 2008-as évet, az idei első félévben pedig 180 millió zloty veszteséget szenvedett el. A társaságról már tavasszal azt rebesgették, hogy a fizetésképtelenség határára került. Mindenesetre márciusban már beszüntette fapados cége, a Centralwings tevékenységét, májusban pedig csődvédelmet kért földi kiszolgáló vállalata, a LOT Ground Services (LGS).
Megkongatta a vészharangot a pozsonyi repülőtér is: a SkyEurope csődje a légikikötő szóvivője szerint veszélybe sodorhatja a társaság idei profittervét, bár a repteret üzemeltető cég minden megtesz azért, hogy a kieső járatokat pótolja.
A nagy, megállapodott légitársaságok egyelőre tartják magukat az elmúlt években felhalmozott tetemes nyereségeiknek köszönhetően, de ezek pénze is fogyatkozóban van. A British Airways például rekord veszteséget szenvedett el üzleti évének első negyedévében: a légitársaság több mint 20 évvel ezelőtti privatizációja óta először fordult elő, hogy egy hagyományosan jó negyedben - április-június között - veszteség halmozódott fel. Adózott eredménye meredek, 88 százalékos csökkenéséről számolt be a Lufthansa német légitársaság is ugyanebben az időszakban.
Likviditási gondokkal küszködnek a kelet-európai térség vezető légi cégei is: éves összehasonlításban a tízszeresére, 1,8 milliárd koronára emelkedett az idei első félévben a privatizáció előtt álló cseh állami légitársaság vesztesége az utasszám és a jegyárak csökkenése miatt. A cégnél szigorú takarékoskodás zajlik, a 4600 munkatárs közül 680-nak felmondanak, csökkentik a fizetéseket, kevesebb célállomásra repülnek, és kevesebb gépet közlekedtetnek.
A szintén privatizációra váró lengyel LOT 733 millió zloty adózott veszteséggel zárta a 2008-as évet, az idei első félévben pedig 180 millió zloty veszteséget szenvedett el. A társaságról már tavasszal azt rebesgették, hogy a fizetésképtelenség határára került. Mindenesetre márciusban már beszüntette fapados cége, a Centralwings tevékenységét, májusban pedig csődvédelmet kért földi kiszolgáló vállalata, a LOT Ground Services (LGS).
Megkongatta a vészharangot a pozsonyi repülőtér is: a SkyEurope csődje a légikikötő szóvivője szerint veszélybe sodorhatja a társaság idei profittervét, bár a repteret üzemeltető cég minden megtesz azért, hogy a kieső járatokat pótolja.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.

Gazdaság
MTI
2009. június. 30. 15:23
Hárommilliárd dollár a légitársaságok vesztesége az első negyedévben
Gazdaság
MTI
2009. szeptember. 01. 10:32