Nemrég a Super Bowl-döntő szünetében adtak le 90 másodperces méregdrága reklámot a szcientológusok, de több európai országot is megtaláltak kampányukkal az elmúlt hetekben. Az egyház Los Angeles-i központjánál érdeklődtünk a kampány rendeltetéséről, enyhén fenyegető választ kaptunk.
„Szcientológus vagyok” – 160 budapesti Citylight hirdeti ezt mosolygós, vidám emberek fotóival, alattuk mindössze egyetlen kérdéssel. „Kíváncsi?” A poszteren található QR-kód beolvasásával vagy a szintén feltüntetett link beírásával a Szcientológia Egyház honlapján lyukadunk ki.
A plakátokkal kapcsolatban a HVG megkereste a Szcientológia Egyház Los Angeles-i központját, ahonnan azt írták, 2024. decemberben indították el a „Global Welcome to Scientology” nevű kampányt, amivel az a céljuk, hogy világszerte megismertessék a szcientológia „sokféle dimenzióját” az emberekkel. Ennek része a plakátkampány is, ami 10 héten keresztül fut 30 országban és 17 nyelven. A hirdetésre kinézett európai országok sorában szerepel Magyarország mellett Belgium, Dánia, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Svédország és Svájc is.
„Bár az érdeklődése őszintének tűnik, hadd figyelmeztessem; semmilyen formában nem fogadjuk el a Szcientológia Egyház globális kampányának pontatlan ábrázolását” – írták még a lapunknak küldött válaszlevélben, amelyben azt is megjegyezték, úgy vélik, a HVG Szcientológia Egyházzal kapcsolatos korábbi cikkei „többszörösen elfogultak, szenzációhajhászok és pontatlanok” voltak.
Ufók, sztárok, pénzért árult tanok
De kik a szcientológusok, és mit vallanak? A mozgalom ötlete 1954-ben pattant ki a korábban nem túl sikeres sci-fi regényeket író amerikai L. Ron Hubbard fejéből, aki papírra is vetette a „tanokat” leíró, a szcientológia alapkönyvének tartott Dianetika: A szellemi egészség modern tudománya című művét.
A tanok egyértelműen tükrözik, hogy egy sci-fi író fejéből származnak. Amellett ugyanis, hogy a Magyarországi Szcientológiai Egyház honlapján leírtak szerint befogadnak mindenkit, függetlenül vallási vagy faji hovatartozástól, úgy vélik; az ember három részből áll. Ez a három rész a test, az elme és a thetán, ami tulajdonképpen a léleknek felel meg, de egészen más kontextusban, mint azt más vallások leírják. A szcientológusok szerint ugyanis a lélek, vagyis a thetán egy élő és eleven szellemi lény, ami „úgy használja az elmét, mint egy irányítórendszert saját maga és a fizikai univerzum között”.
Korábbi, valláselhagyó szcientológusok bíróságon is elmondott tanúvallomásai szerint a thetánok egykor űrlények lelkei voltak, amiket a gonosz Xenu 75 millió évvel ezelőtt fogdosott össze a galaxisból, majd lehozta őket a Földre. Itt egy vulkánba dobta és hidrogénbombával felrobbantotta őket. Ezeknek a lényeknek a lelkeit aztán befogta és agymosásnak vetette alá, így költöztek végül több millió évvel ezelőtt az emberi testbe, amit „kommunikációs központként” alkalmaznak, tárgyként használnak, és
míg a gazdatest halandó, a thetán halhatatlan. Hisznek tehát a lélekvándorlásban.
A történetet elméletileg csak magas szintű, „Operation Thetan III” fokozatú egyházi tagok ismerhetik, akik közül azonban az elmúlt években többen is elhagyták a furcsa közösséget, és betekintést adtak annak mitológiájába és elméleteibe. A szürreális tanokat feldolgozta például a South Park is 2005-ben az „Egy házba zárt közösség” című részében, amit egyébként Primetime Emmy-díjra is jelöltek.

Az, hogy a „galaktika urának” története a közösségen kívülre jutott, ugyanakkor a szcientológusok szerint szerzői jogokat sért. Sok más tanításhoz hasonlóan Xenu történetet is csak azok ismerhetik, akik már súlyos összegeket áldoztak azokra a tanfolyamokra, ahol megismerhetik a szcientológia tanait. Az egész tehát egyfajta üzletként is működik, hiszen a híveknek fizetniük kell azért, hogy elmélyedhessenek a hitükben.
A Szcientológia Egyháznak világszerte néhány tízezer aktív tagja lehet, de a pontos számot nehéz megbecsülni. Központjaik vannak Rómában, Bázelben, Hamburgban, Londonban és Amszterdamban. De terjeszkednek Magyarországon is: Budapest mellett vannak egyházközösségeik Miskolcon, Nyíregyházán, Dunaújvárosban, Veszprémben, Szegeden, Pécsett, Győrben és Szekszárdon.
Híveik közt számos hírességet tudnak. A leghíresebb közülük Tom Cruise, aki körülbelül 40 éve tagja az egyháznak, a Business Insider szerint 2008-ban legalább 25 millió dollárral támogatta azt. De szintén szcientológus Kirstie Alley színésznő, John Travolta és Elvis Presley elvált felesége, Priscilla Presley. Magyar híresség is van a hívek között Beleznay Endre színész személyében.
A sztárok behálózása egyébként tudatos lépése volt az alapítónak, az 1986-ban elhunyt L. Ron Hubbardnak, aki a Xenu.net-en elérhető archív dokumentumok szerint „Project Celebrity” néven 63 ismert embert környékezett meg az 1950-es években, hogy általuk is terjessze a vallását. Köztük volt például Pablo Picasso, Ernest Hemmingway és Walt Disney is.
Kitálaltak a volt szcientológusok
A Szcientológia Egyház korábbi tagjainak elmondása szerint ahhoz, hogy valaki az egyház tagjává váljon, egyfajta meghallgatáson kell részt vennie, előbb-utóbb pedig a legszemélyesebb adatairól is be kell számolnia, amiről hangfelvételt, de manapság már videót is készítenek.
Jon Atack korábbi szcientológus, szektakutató és író a LADBible Stories YouTube-csatornán mindezekkel kapcsolatban többek között azt mondta; a Szcientológia Egyház vezetői listát kérnek a jelentkezők barátairól, magánéleti szokásaikról, előéletükről, de azt is tudni akarják, hogy ki az orvosuk. Amikor pedig ő maga úgy döntött, elhagyja az egyházat, annak tagjai ezeket az adatokat felhasználva próbálták lejáratni. Felhívták a barátait, zsarolták, fenyegették.
Hasonló tapasztalatok miatt perelte be a Szcientológia Egyházat 2023-ban Leah Remini amerikai színésznő is, aki 2013-ig volt a felekezet tagja, a kilépését követően pedig elmondása szerint ő is és számos további exszcientológus is zaklatásnak volt kitéve.
Az Index az erről szóló akkori cikkében azt írta, kilépése után a Szcientológia Egyház megfenyegette, megfélemlítette és zaklatta Reminit, ami mellett Tom Cruise is tudna tanúskodni. Állítása szerint például az egyház felügyelete alatt álló profilokról hazugságokat terjesztettek róla a közösségi médiában.
Claire Headley, egy másik volt szcientológus pedig a 2006-os kilépését követően 2009-ben perelte be az egyházat, amivel kapcsolatban azt mondta:
„Minden sz*rt tudtak rólunk, megszerezték a híváslistánkat, kamubarátok kerültek az életünkbe, akik a holmijaink között turkáltak, és információkat gyűjtöttek rólunk.”
A lejáratás és zsarolás egyébként feltehetően kedvelt eszköze a Szcientológia Egyháznak. Azokkal szemben is alkalmazzák, akik szerintük valamilyen módon lejáratják őket. A South Park korábban említett epizódjának készítői, Matt Stone és Trey Parker után 2005-ben az egyház kitartóan nyomozott.
A Village Voice–nak Marty Rathburn, a szcientológiai egyház egykori második legnagyobb hatalmú, 2004-ben kilépett tagja 2011-ben mondta el, hogy a szcientológusok többek között feltúrták Stone és Parker háztartási hulladékait például lejáratásra alkalmas levelek vagy gyógyszeres dobozok után kutatva. Megszerezték mindemellett a bankszámlaadataikat, és körülbelül egy éven keresztül kutattak olyan információk után, amivel zsarolni, fenyegetni tudták volna őket.
De szcientológusok áldozatául esett a hetvenes években Paulette Cooper amerikai írónő is, aki az ABC News Australia műsorában mondta el, hogy a Szcientológia botránya című, az egyház működését tulajdonképpen leleplező, 1971-ben könyve megjelenését követően rászálltak L. Ron Hubbard követői. Halálos fenyegetéseket kapott, az egyház emberei pedig többek között az ujjlenyomatát is ellopva a nevében küldtek hamis fenyegetőleveleket a Szcientológia Egyháznak, az ügyben pedig még az FBI is razziázott.
Dollármilliókat költenek hirdetésekre
Annak ellenére, hogy a Szcientológia Egyház közel sem botrányoktól mentes, a tagok által kifizetett busás összegeknek és a hollywoodi sztárok adományainak köszönhetően pénzügyileg feltehetően nincsenek gondjaik. Idén 13. éve adta le például becslések szerint nagyjából 120 millió néző előtt a reklámjukat a Fox tévécsatorna az amerikaifutball-bajnokság döntője, a Super Bowl alatt a CBS cikke szerint legalább 8 millió dollárért.
De működik saját tévécsatornájuk is, amire a tartalmakat a saját médiaközpontjuk, a Scientology Media Productions gyártja.
A magyarországi plakátokkal kapcsolatban a Népszavának korábban Miklovicz Attila, a Magyar Szcientológia Egyház társadalmi kapcsolatokért felelős igazgatója nyilatkozott, ő azt mondta, a kampányról az egyház Los Angeles-i központjában döntöttek, és a kiadásokat is ők fedezik. Tőlük csak annyit kértek, küldjék el nekik a hirdetésekre vonatkozó magyar jogi szabályozást.
Nyitókép: Cabrera Martin