A mozikban kapható pattogatott kukorica titka javarészt a különleges összetevőkben rejlik, de az élményt pszichológiai tényezők is befolyásolhatják. A popcornevés furcsa módon még a film előtt látott reklámok befogadására is hatással van.
A pattogatott kukorica majszolása sokak számára legalább annyira hozzátartozik a moziélményhez, mint maga a film. Az egész termet körüllengő illat, a mozis kukorica élénksárga színe, nagy mérete, intenzív íze, egyszerre levegős és roppanós állaga otthoni körülmények között utánozhatatlannak tűnik. De miben más a mozis popcorn, mint a házi verzió?
Titkos összetevők
A mozik különféle trükköket és eltérő recepteket használnak, hogy a popcornjuk ellenállhatatlan és megkülönböztethető legyen. Egyes mozik például kókusz- vagy repceolajban áztatják a kukoricaszemeket pattogtatás előtt, mások vaj és olaj keverékét használják a lágyabb íz elérése érdekében.
A legtöbben azonban nem tudják, hogy a mozis popcorn erőteljes vajas-sós ízének fő titka a Flavacol nevű speciális fűszersóban rejlik, amely mesterséges ízesítőt és színezéket tartalmaz. A Flavacol nemcsak az ízélményt fokozza, hanem ez felel a mozis popcorn jellegzetes sárga színéért is.
Pszichológiai hatások
Nemcsak az íze, színe és állaga különbözteti meg a mozis kukoricát az otthon, mikrohullámú sütőben elkészíthető popcorntól, hanem pszichológiai okai is lehetnek annak, miért érezzük finomabbnak a mozis változatot. A kényelmes székek, a halvány fények és a filmmel kapcsolatos várakozásaink szintén kedvező irányban befolyásolhatják ízérzékelésünket.
A kölni egyetem kutatóinak tanulmánya szerint a filmeket megelőző reklámblokk alatti popcornfogyasztásnak, illetve a közben végzett rágómozdulatoknak egy különös mellékhatása is van: az agy ugyanis ilyenkor kevésbé fogékony a reklámok által közvetített üzenetekre. A kísérlet azon résztvevői, akik popcornt ettek a reklámok nézése közben, egy héttel később kisebb hajlandóságot mutattak a hirdetésekben látott termékeknek megvásárlására, szemben a semmit sem fogyasztó kontrollcsoporttal. Így ha legközelebb moziba megyünk, és fel akarjuk vértezni magunkat a hosszú reklámblokkok agymosó hatása ellen, érdemes egy vödör pattogatott kukoricával a kezünkben megcéloznunk a termet.