Több mint 5 százalék egyáltalán nem állít fát.
Az ünnepek közeledtével minden évben felmerül a téma, hogy melyik a jobb megoldás, a több éven át használható, de műanyag fenyő, vagy a kevésbé környezetbarát, de illatozó élőfenyő? A magyarok karácsonyi szokásait vizsgáló IKEA kutatása szerint a magyarok közel fele, mintegy 45,8 százaléka a műfenyő mellett dönt, míg a megkérdezettek 36 százaléka vágott fával ünnepel.
A többi válaszadó földlabdás fenyőt vásárol (8,8 százalék), amely később visszaültethető a természetbe, vagy más, kreatív alternatív megoldásokhoz nyúl (3,3 százalék), mint például a könyvekből állított „fenyőfa”, vagy a falra, karácsonyfa alakjában felhelyezett izzósor. A válaszadók között vannak, de csak nagyon kevesen, akik egyáltalán nem állítanak fát (5,5 százalék).
A faállítási szokások mellett a kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok továbbra is inkább tradicionálisan húsos ételeket főznek az ünnepek alatt. A megkérdezettek 27 százaléka állítja, hogy soha nem főz húsmentesen karácsonykor, 51 százalék viszont néha ugyan húsmentes fogással is készül, de nem ez a fő szempont a menü kitalálásakor. Velük ellentétben csupán a válaszadók 12,7 százaléka az, aki minden évben húsmentesen főz, és hozzájuk csatlakozik további 8,1 százalék, amennyiben vegetáriánus vagy vegán vendég érkezik hozzájuk. A húsmentes karácsony iránti nyitottság leginkább a 18–26 év közötti fiataloknál figyelhető meg.

Úgy tűnik, nem jellemző a karácsonyi ételpazarlás, vagy az ünnepek alatt megemelkedett élelmiszer-hulladék előállítás. A válaszadók többsége, 41,7 százaléka lefagyasztja, és később elfogyasztja a karácsonyról megmaradt fogásokat, míg 36 százalék saját bevallása szerint úgy főz, hogy egyáltalán nem is hagy maradékot.
Az ajándékozás elengedhetetlen része a szeretet ünnepének. A válaszadók majd kétharmada (66 százalék) általában klasszikus karácsonyi csomagolópapírt használ, ami az ajándékról letépve sokszor egyből a szemetesben landol. Ugyanakkor 44,6 százaléka dönt olyan ajándéktasak vagy ajándékdoboz mellett, amit a következő évben újra használni lehet. Sőt minden tizedik ember már kifejezetten újrahasznosítható csomagolópapírt vásárol. A megkérdezettek mindössze 13 százaléka állítja, hogy inkább be sem csomagolja az ajándékokat.
A válaszadók több mint fele (54 százalék) néha készít saját kezűleg ajándékot, használt darabokban már nem szívesen gondolkodnak. 64 százalékuk soha nem szokott másodkézből ajándékozni.
A felmérést az IKEA Magyarország megbízásából az IPSOS piackutató cég készítette. Az adatfelvétel 2021. novemberében zajlott. A 800 fős válaszadói minta az aktív korú, 18–65 éves magyar alapsokaságot reprezentálja nem és kor szerint.
