Természetben – épületeik politikai rendezvényekre való átengedésével – vár viszonzást a kormány az egyházi iskoláktól az elmúlt években felújításokra szánt támogatásért.
Hogyan tekint küldetésére egy egyházi iskola? Mennyire van létjogosultsága még a bentlakásos gimnáziumnak? Lesz valaha koedukált tanítás? Juhász-Laczik Albinnal, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatójával, szerzetessel beszélgettünk, aki maga is ebben az iskolában érettségizett.
Az atya sajnálatosnak tartja, hogy a pesti piaristáknál egy fizikatanár a 444 egyik filmjét vetítette le, de arról is beszélt, hogy mennyire vallásosak a kormánytagok.
Minimum egymillió forint körüli éves tandíjjal kell számolnia annak a szülőnek, aki egy alapítványi vagy magániskolába vinné a gyerekét. Az általános iskolára viszonylag kevesen áldoznak ennyit, ennek ellenére több iskolával is beszéltünk, ahol komoly túljelentkezés van. A vezető egyetemi vagy egyházi fenntartású gimnáziumokban csak alapítványi hozzájárulást kérnek, több szülő viszont heti 16-20 ezreket költ magántanárra azért, hogy a gyerekének esélye legyen bekerülni egy állami általános iskolából. Megnéztük a külföldi fenntartású iskolák árait is, azokat nem magyar zsebre szabták.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia tagjai azt írták: tisztában vannak az oktatás és a pedagógusok jelenlegi nehéz helyzetével, azonban továbbra is a tárgyalásos megoldást részesítik előnyben.
Magyarországon az egyházi iskolák aránya annak ellenére nő, hogy a népszámlálások azt mutatják, folyamatosan csökken a magukat valamelyik felekezethez tartozóknak vallók száma. Honnan érkeznek a diákok ezekbe az oktatási intézményekbe? Milyen teljesítményt nyújtanak az iskolák? HVG-Ténytár.