Megmagyarázta Lázár tárcája az “időutazást” a kínai hátterű magyar légitársaság hatósági engedélyénél
Semmi sem az, aminek látszik.
Semmi sem az, aminek látszik.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet csak félig-meddig elvégzett vizsgálata is meglepő megállapításra jutott az Airbus A330-as állami teherszállító tavalyi sérülése ügyében. Eszerint a gép egyik hajtóművének komplett cseréjéhez vezető eset nem akkor és nem úgy történt, ahogy azt sejteni lehetett, vagy ahogy azt eddig hivatalosan közölték.
Az Airbus az elmúlt hónapokban intenzíven tesztelte az A330-as repülőgépe tanker változatát, ami egyszerre 111 tonna üzemanyagot tud a levegőbe emelni. A mostani sikerek jelentősen növelhetik a légierő hatékonyságát.
A légitársaság és a gyártó szerint a hiányzó rögzítőelemek ellenére biztonságos volt a repülőgép.
Az új, pár hetes vállalkozásról a kormányzat hallgat, egy háttérdokumentum szerint „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia központ létrehozása” a feladata. De még az is lehet, hogy szerephez jut a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében, vagy a Rolls-Royce elektromos hajtóműs kutatás-fejlesztési programjában, amit az állam milliárdokkal támogat.
Biztos, hogy az augusztus 20-i légi parádén madárral ütközött az állami Airbus A330-as, és az is biztos, hogy a hajtómű sérülését nem ez okozta. Hadházy Ákos a hajtómű rongálódásának idejét firtatta, erre azonban nem kapott választ a külügytől. Közben közlekedésbiztonsági vizsgálat folyik.
Közlekedésbiztonsági vizsgálat indult, hogy tisztázzák az Airbus A330-as állami teherszállító repülőgép augusztus 20-i légi parádé idején szerzett sérüléseinek okát. A gép madárral ütközött, de a súlyosabb és milliárdos költségű hajtóműcserét nem ez okozta.
A szerelés költsége 95 millió forint volt, a biztosítás pedig fedezte a sérült hajtómű cseréjének költségét. Ez utóbbi összegét a külügyi tárca már adta meg, de egy ilyen Rolls-Royce hajtómű ára 12-15 millió dollár is lehet, vagyis bő 4-5 milliárd forint.
Három hétig tartott az augusztus 20-i légiparádén megsérült állami Airbus A330-as teherszállító javítása, ám a külügyi tárca nem hajlandó elárulni, mennyibe került mindez. A gép a héten már újra repült, de a tucatnyi fizetős járat elmaradása is komoly bevételkiesés. Közlekedésbiztonsági vizsgálatnak egyelőre nincs nyoma, nagy a hallgatás.
Valamivel ütközött, valamit beszippantott augusztus 20-án, a légi parádés repülésekor a külügyi tárca által tulajdonolt, de a Wizzair által üzemeltetett kormányzati tehergép egyik hajtóműve. A kár elérheti akár a milliárdos összeget is. A külügyi tárca a hvg.hu-val közölte, madárral ütközött a Duna fölött alacsonyan áthúzó gép. Csakhogy ennél durvább sérülés nyoma is van a gépen.
A balesetben 228 ember vesztette életét, köztük öt magyar.
Kedden indult első útjára a gép, Pekingből fog antigén teszteket hozni Budapestre.