Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos járgányok között.
A Renault az 1920-as években szinte egymás után döntögette a rekordokat.
1925-ben az ML típusú nyitott kasztnis első 40 CV des Records modell egyszerre ért el új rekord átlagsebességet 3 óra, 500 kilométer és 500 mérföld alatt, majd pedig egy évvel később a már zárt karosszériás NM típus 24 óra alatt mintegy 4168 kilométert abszolvált közel 174 km/h-s átlagtempóval.

1934-ben a Nervasport des Records zsebelt be kilenc nemzetközi és három világrekordot, 1956 pedig már a bőven 300 km/h feletti tempóra képes Étoile Filanteról szólt a francia gyártó háza táján.

És 2025-ben már az az általunk a párizsi Rétromobile kiállításon körbejárt, Z41 típusjelzésű Filante Record van fókuszban a Renault-nál, mely tisztán elektromos hajtásláncú, abszolút egyedi dizájnú járgány hatékonyság fronton kíván rekordokat döntögetni.
Az egyedi kékes-lilás fényezésű 5,12 méteres prototípus körülbelül olyan hosszú, mint egy luxusszedán, de alig 1,19 méteres magasságát a szupersportkocsik is megirigyelnék, ráadásul a keskeny kialakítású, alig 1,71 méter széles egyszemélyes járgány mindössze 1 tonnát nyom a mérlegen.


A szupermodern steer-by-wire és brake-by-wire technológiájú, mechanikus helyett tisztán elektronikus kormányzású és fékrendszerű Z41-et a hagyományos abroncsokénál 40 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállású speciális 19 colos Michelin gumikkal szerelték, és az egyelőre még nem konkretizált légellenállási együttható is a lehető legalacsonyabb.
Mint a gyártó képviselőitől sikerült megtudnunk, a kocsi hátsókerék-hajtású és csak egy darab, egyelőre ismeretlen teljesítményű villanymotor található benne.


Az energiaellátásról egy az általunk is alaposan letesztelt Scenic E-Techéhez hasonló kapacitású, 87 kWh-s akkumulátor gondoskodik, melynek cellái a tömegcsökkentés jegyében modulok nélkül közvetlenül a pilóta alatti aksicsomagba vannak integrálva.
Érdekesség, hogy a 600 kilogrammos telep az autó tömegének 60 százalékát teszi ki.


A többek közt 3D-nyomtatott alkatrészeket is felvonultató, igen puritán utasterű, hagyományos kormány és pedálsor nélküli, de messze nem önvezető Filante Record a tervek szerint még az év első felében bizonyítani fogja tudását.
Vezetni vélhetően sosem áll majd módunkban a franciák új büszkeségét, azonban a közelmúltban lehetőségünk volt kipróbálni a Mercedes némileg földhöz ragadtabb, de szintén csak egyetlen példányban készült fogyasztásbajnok villanyautóját, a Vision EQXX-et.

Utóbbi már a gyakorlatban is bizonyította, hogy akár 7,4 kWh-s átlagfogyasztásra is képes, ami a töredéke a széles körben elterjedt normál villanyautók tipikusan 20-30 kW-s értékének.
Amennyiben a Filante Record a kétszemélyes német prototípuséhoz hasonló fogyasztást produkál, akkor a hatótávja akár az 1200 kilométert is megközelítheti.






