Az elemzők úgy vélik, hogy a helyzet javulni fog, ha a kamatlábak csökkennek, és beindulnak az európai cégek új stratégiai szövetségei.
A Morgan Stanley elemzői szerint az európai autógyártók 2025-ben kilábalhatnak a jelenlegi nehézségekből, amelyeket többek között a magas energiaárak, a kínai piac viszonylagos gyengélkedése és az elektromos járművek lassabb elterjedése okozott – írja a MarketWatch.
Olyan vállalatok, mint a Volkswagen, a Stellantis, a Mercedes-Benz és a BMW, idén profitfigyelmeztetéseket adtak ki, miközben az új autók megfizethetősége történelmi mélypontra zuhant. A magas kamatlábak és gyártási költségek az árak 20-30 százalékos növekedéséhez vezettek a Covid előtti szintekhez képest. Az elemzők azonban úgy vélik, hogy a helyzet javulni fog, különösen, ha a kamatlábak csökkennek, és az autóipar bevételei emelkednek.
A kilátások javulását tovább segíthetik a kormányzati támogatások és a kínai elektromosjármű-gyártókkal kötött stratégiai szövetségek. Olaf Scholz német kancellár a közelmúltban az európai autógyártók támogatásának bővítését szorgalmazta, különös tekintettel az akkumulátorgyártás ösztönzésére.
A Draghi-jelentés szerint – az Európai Központi Bank (EKB) korábbi elnöke – azonban az EU autógyártói jelenleg jelentős hátrányban vannak kínai és amerikai riválisaikhoz képest, mivel 40 százalékkal magasabb gyártási költségekkel kell szembenézniük, és kevésbé fejlett technológiával rendelkeznek az elektromos járművek gyártása terén.
A Morgan Stanley elemzői szerint a kínai gyártókkal kötött szövetségek lehetőséget teremthetnek az európai cégek számára, hogy csökkentsék költségeiket, és hozzáférjenek fejlett technológiákhoz. Ezek a partnerségek segíthetnek az európai vállalatoknak elérni az árérzékeny piacokat, például Afrikát és Latin-Amerikát, miközben az EU autógyártói számára új növekedési lehetőségeket nyithatnak meg.