2010. október. 12. 20:58 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2010. október. 12. 22:15 Autó

BMW 320d teszt: mit kezdjünk egy zöld BMW-vel?

Összeegyeztethető a hátsókerékhajtás, az izmos és nyomatékos motor, a széles kerekek, az angyalszem, az ültetett karosszéria és a takarékosság fogalma? Igen, amennyiben egy BMW 320d EfficientDynamics Edition autóról van szó. És vajon mi lett a vezetési élménnyel?

A vezetési élmény, köszöni szépen, jól van. Nem is hinnénk, ha nem tapasztalnánk. Kikanyarodásnál kövér gázra farol a bömös, csikorognak a kerekek, dolgozik az ESP. Valahogy nem így képzeljük el a zöldautót. Bármennyire is vaduljunk, a fogyasztás csak nem akar fokozódni, 5,5 liternél nem mutatott egy milliliterrel sem többet a fedélzeti számítógép, és ezt az értéket igazolta később a tankolást követő mérés is. Ez megnyugtató, ugyanakkor nem örültem annak, hogy a tervezett ötliteres átlagot nem sikerült elérnem. A 4,1 literes fogyasztást még a bajorok sem gondolhatták komolyan.

am

A tesztautó színe mindenkinek tetszett, vonzza a tekinteteket, akárcsak a LED-technikás lámpák, a kísérő- és fogadófény, az egyszerű, de a BMW-re oly jellemző felnik. Felszereltsége nem csúcs, de átlagon felüli: dupla automatikus klíma, állófűtés, sebességtartó, fény- és esőszenzor, kanyarkövető bixenon fényszórók, parkolás segéd első és hátsó szenzorokkal, ülésfűtés, beszédvezérlés, bluetoothos telefonálás, multifunkciós kormány, fényre sötétedő tükrök stb. Semmi sallang, mindenből csak a legfontosabb. Mintha céges megrendelésre rakták volna össze a kocsit. Az ára is ezt tükrözi: 12 millió forint. Amikor ezt megtudtam, meghökkentem. De akkor estem hanyatt igazán, amikor megnéztem a fogyasztásra optimalizált autó alapárát. A 320d EfficientDynamics Edition modell 9,999 millió forintba kerül. Pont annyiba, mint a 21 lóerővel erősebb, rövidebb váltóáttételezésű és dinamikusabban pörgethető sima 320d. Bevallom őszintén, gondolkodás nélkül a szén-dioxid pazarló változatot választanám. Tapasztalatból tudom, az sem fogyaszt sokkal többet. A korábbi, 177 lovas változat téli tesztelés során hétszáz kilométer alatt 5,5 litert evett meg. Az összkerékhajtású 320xd sem kért többet 6,8 liternél 100 kilométerenként.

A BMW legtöbb modelljében start-stop mérsékli a pazarlást, álló helyzetben leáll a motor, majd a kuplung (vagy az automaták esetében a gázpedál) kinyomásával újra beröffen. Takarékos megoldás, ám néha idegesítő. Már első nap leégett tarkómról a hajam szégyenemben, amikor a Kiscelli úton felfelé araszolva lassulás közben leállt az autó.

A kormányzást villanymotor segíti. Előnye a hagyományosan elterjedt hidraulikus rendszerekkel szemben, hogy csak a tényleges kormányzás ideje alatt igényel energiát. Ha egyenesen haladunk, vagy kanyarodás közben egy bizonyos helyzetben tartjuk kormányt, a villanymotor nem működik, következésképpen nem fogyaszt energiát sem. Amikor levesszük a lábunkat a gázról vagy fékezni kezdünk, a generátor elektromos árammá alakítja a gépkocsi mozgási energiáját, és azt az akkumulátor töltésére fordítja. Ennek eredményeképpen csökken a motornak az akkumulátor töltése miatti terhelése - így a fogyasztás is.

Futóműve kiváló, a ballonos gumik révén jól csillapít, kanyarban nagy tempónál hajlamos az alulkormányzottságra, jól tűri a kátyús utakat. Parkolni nehezebb, mint a normás hasmagasságú hármassal, könnyen leér az alja egyszerű járdára parkolásnál is.

A hatos sebességfokozat hosszú, hatosban gáz nélkül 59-cel szalad az autó, miközben 2 liter alatt fogyaszt. Száznál 1500-at, 130-nál 1800-at forog a főtengely hatodikban.

A motor hangos, főleg a beröffenés durva, olyankor nagyot rázkódik a váltó is, ami sajnos menet közben is nagyon vibrál. A váltó rövid úton jár, könnyedén kapcsolható, az egyes fokozat és a hátramenet összekeverhető.

Már a beülésnél kiderül, hogy szűk a hármas BMW, de ha jól beállítjuk az ülést és rátapadunk a kormányra nem érzünk semmiben hiányt (csak a kanyarokban). Kivéve, ha esetleg inni akarunk menet közben. Tesztautónkban nem volt ugyanis pohártartó, ami bizonyos esetekben kellemetlen, főként, ha a felismerés előtt már kibontottuk a hűsítőnket. A beltér BMW-sen elegáns, egyszerű és finom. A kapcsolók működése érthető, elrendezésük ergonomikus. A hátsó fertályt két személyre szabták, magas utasoknak szűkös. A csomagtartó mérete átlagos, szája szűk.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés